3 reacties op “Wagner

  1. De complete Ring is overdonderend en daar gaat het mij om; wanneer je de filmprent Ludwig van Visconti bekijkt wordt eveneens een hoop duidelijk. De persoon Wagner is beladen met veel dingen des levens doch dat leg ik naast me neer. Het gaat om wat er voortgebracht is en dat is in één woord hartveroverend. Vandaar ook dat ik deze fragmenten geplaatst heb, het dient een plaats te krijgen bij diegenen die nog ruimte binnenin hebben.

  2. Ja, en het is de taak van de luisteraar/uitvoerder om zich te proberen los te maken van de vooroordelen die kleven aan Wagner. Wagner was geen aardige man, Wagner was antisemiet (zoals erg veel mensen in zijn tijd), maar hij was geen Nazi en hij had niet in de planning om de ideale muziek te schrijven voor een Hitler, die waarschijnlijk niet eens goed wist waar de muziek echt over ging. Veel kunstenaars waren of zijn akelige mensen, maar het is hun talent dat je terughoort in hun werken, niet hun rotkarakter, anders waren het geen grote kunstenaars geweest. De meeste mensen die ik ken hebben een probleem met Wagner om diverse redenen, en voordat ik 17 was wist ik ook nog niet wat ik ervan moest denken. Vanaf het moment dat ik me erin verdiepte was ik echter overdonderd. Hoe meer je gaat herkennen, hoe meer je de verbanden ziet en hoort, de tekst kent, de motiefjes kent, de orkestratie hoort… Hoe grootser de Wagner-beleving wordt!

  3. Had mooi op climaxxx gekund! Ik heb eens een zeer vergelijkbaar artikel geschreven maar het niet geplaatst. te feitelijk, terwijl de man letterlijk zijn hele leven voor de schandalen en intriges op de vlucht is geweest. daarnaast vond ik geen goede invalshoek op zijn latere inlijfing door de nazi bende. Want hoewel erg theatraal en overdonderend, de ring is wel mooi. Echt genieten kan ik echter niet! te veel besmet geraakt, te veel bayer’s en te veel anti-semtisme kleeft eraan. De germaanse oergoden….brrr..

Uw commentaar

