7 reacties op “Desiderius Erasmus

  1. Ik vind Koopmans energieke gepingel zeker opwindend! Ook op het orgel kan hij er wat van, het is zeker nooit stoffig en doorsnee.
    Maar het was vooral zijn Baard wat nu een opmerking van discussie vormde… Hoewel zijn spel uiteindelijk interessanter is, meen ik. 😉

  2. Voor beide varianten van het humanisme heb ik een diepere belangstelling. Ik noem mezelf graag een modern humanist.
    Best Scyth; hoewel ik het irritante gepingel van een clavecimbel vaak niet om aan te horen vind ( typisch een isntrument waarbij het niveau van de bespeler zeeer telt) ontstijgt Koopman toch de grens van het ergerlijke wel?
    Ik iig heb wel bewondering voor ’s mans verdiensten.

  3. Neen, het was niet Ton Koopman. De naam van de persoon weet ik ook al niet meer omdat ik hem naderhand niet meer heb gezien. Het is dan ook al ruim 13 jaren geleden.
    Aangezien des heeren baard nogal kort was zag ik het aanhangsel toch waaien vanwege alle bewegingen die de man maakte.

  4. Henk Badings is van de 20ste eeuw (een foute man tijdens de tweede WO, maar dat terzijde).
    Ah, vandaar ook doet een kroegbaas van een kroeg waar ik af en toe vertoefde tijdens mijn koorjaren, altijd clavecimbelmuziek begint te draaien als hij wil gaan sluiten…
    Ik had wel willen zien hoe die meneer z’n baard woei. Was het Ton Koopman?

  5. Neen, helaas ken ik Querela Pacis niet. In de heel oude muziek ben ik niet echt thuis en van Desiderius heb ik dan wel een en ander gelezen maar de muziek mis ik.
    Wellicht een aardig idee om eens gaan te struinen in de hystorie.
    Een aardige anecdote: eens, vele jaren geleden, was ik op bezoek bij een stel. Er werd veel gepraat maar ondertussen draaide ook -vrij hard- een LP met Clavecimbelmuziek. Eén der personen deinde heus mee op de klanken en z’n baard woei eveneens mee in alle richtingen… Mijn benen begonnen te trillen, mijn hersenen begonnen te dagen en ik wenschte slechts één ding: eruit! Ziet, ik dacht bijna dat het leven ten einde dreigde te gaan.

  6. Ken jij Querela Pacis van Erasmus? Getoonzet voor koor door Henk Badings. Het grappige is dat de muzikale versie vd cyclus opent met het opnoemen van de auteur en de titel zelf, in tonen althans…

Uw commentaar

