11 reacties op “Den Philosoof

  1. Naast Scopenhauer heb ikmvroeger veel anderen gelezen. Hegel, Marx, Nietsche (uiteraard, de bekenden), maar toen ik S. las werd het ietsje anders. Niettemin, iedere philosoof heeft toch zijn eigen inslag.
    Mijn grote wens is altijd geweest: een groot philosoof te zijn… Hm, een kleintje is het nog niet eens geworden…

  2. Frapant! Nu ik eens de tijd heb genomen dit mooie log tot mij te nemen bedenk ik me dat ik een aangeboren hekel aan elke cultuur-historische figuur uit het duitstalige gebied heb. Hegel, Goethe, Schopfenhauer…. ik heb ze geen van alle echt goed willen bestuderen. Maar na lezing van dit artikle krijg ik de neiging voor laatstgenoemde toch eens aan de slag te gaan. Waarlijk, een pracht resultaat, dus dank Jearach. Als een weblog de belangstelling voor een beschreven aspect weet aan te wakkeren, kunt U een mooier doel bedenken?

  3. In vroeger tijd bestond er iets dat ‘De Open Deur’ heette, maar vraag me niet waar, hoe of wat. Ik weet alleen nog dat het een interessante bedoening was omdat er veelal dingen werden gedaan die elders niet mochten, zoals praten over persoonlijke zaken ende ook: eten zonder bestek… Het is allemaal in navolging van Schopenhauer en Confucius, nietwaar?
    Hm, of er een Philosofisch Debat gaat losbarsten valt te betwijfelen, eerder nog verwacht ik helemaal geen Debat maar wel dat men in Bad gaat… om zich te verschoonen van allerley artiekelen die niet passchen in des menschens lyf ende leeden…

  4. Het Filosofische Debat Barst los! Hihi, die hoop moeten wij maar met z’n allen opgegeven…Schopenhauer wordt alleen nog maar leuk gevonden als hij verbonden wordt met Moderne Cultuuruitingen…En zelf vind ik het ook nastrevenswaardig om Oude Klassiekers te verbinden met het Moderne Leven, want dat heeft de Toekomst!

Uw commentaar

