5 reacties op “De wolf en het schaap

  1. Johan HvD 21-08-2007 16:22
    Layla, ja, ik weet het, een wolf is niet zo slecht als men zegt. Maar ja, wanneer een wolf honger heeft, net als een vos en zovele andere dieren (en mensen!)…

    En praat me niet over mensen die constant een bewegende mond hebben waar niets anders uit komt dan loze woorden, zinnen, pulp dus…

    Johan HvD 21-08-2007 23:15
    Marijke,
    Het nieuwe gedicht, ik zal zien of ik het ergens neder kan duwen, hier of daar zal nog wel een plaatsje over zijn.
    Het is wel een mooie woordenlijst (het gedicht)…

  2. marijke 21-08-2007 17:12
    trouwens, deze van edward van de vendel kwam me verleden week onder ogen, staat in met duizend blote ogen, 236 gedichten gekozen door jan van coillie. ook erg mooi.

    oude handen

    als ik oud ben wil ik oude handen
    die, als op de reliefkaart
    van een basisschool
    hun gebergte, hun rivieren
    durven tonen. verre landen
    waar ik in kan wonen.
    ervaren aderen,
    vingers met verhalen.
    handen
    die ergens waren,
    op schouders, om een hart,
    in andere handen.
    aan relings, zwaaiend,
    aaiend langs de wanden
    van een huis ver van hun huis.
    handen wil ik
    vol geschiedenis
    en aardrijkskunde:
    reizigers, na vele avonturen
    veilig thuis.

    tenslotte heeft de vrouwe der gedichten haar naam hoog te houden :).

  3. marijke 21-08-2007 14:20
    en hier ben ik, wolf of schaap? en breng u:
    de tijd uit gijsbrecht, de bewerking van edward van de vendel van vondels gysbreght van aemstel.

    de tijd
    stroomt soms
    als water in een slome gracht,
    maar als er
    grote, grote dingen gaan gebeuren,
    dan donderen de uren
    als de golven
    op een woeste,
    open zee.
    dan houdt het strand
    de adem in
    en denkt:
    o, nee,
    o, nee…

  4. laila 21-08-2007 11:58
    De metafoor met de wachtkamer van de dokter is fraai gekozen. Heb jij ook zo’n hekel aan hysterische halve zolen: de fakers?
    Met de term wolf in schaapskleren doe je echter de wolf tekort. Het is de historische bangmakerij, gedeeltelijk terecht, die van de wolf een griezel heeft gemaakt. Maar volgens wolvenkenners is het een nobel, sociaal dier. En een schaap? Ach, een kuddedier, toch?

Uw commentaar

