Eén reactie op “Lakens uitdelen

  1. cor 21-03-2008 23:49
    de wastobbe;hetwasbord(werd later gebruikt in de skifflemuziek)de bleek, mijn moeder gebruikte ze allemaal nog

    Avatar van Johan HvD Johan HvD 22-03-2008 09:57
    Ja Cor, ik zie het ook nog allemaal voor me. Al dat witgoed in de weide waar geen koeien of paarden liepen, moeder, haar zusters en moeder vlijtig een godganse dag bezig het spul gedaan te krijgen.
    En ja, het wasbord, ooit gebruikt door noeste huisvrouwen, in de skiffle maakten de muzikanten er vrolijke prettige deuntjes mee.

    Avatar van marijke marijke 22-03-2008 10:36
    herinnering: mijn oma die nog op een wasbord waste boven zo’n tobbe met zo’n weerbarstig draaiding, heen en weer.
    ruik weer die aparte geur. kon er gebiologeerd naar kijken.

    Avatar van Bart Bart 22-03-2008 12:47
    In de schuur stond dan zo’n dampende ketel, je rook de groene zeep, en er bovenop zo’n wringer, met een slinger en twee rubber rollen…

    Avatar van Mo Mo 22-03-2008 13:59
    Nooit meegemaakt, helaas. Of: gelukkig?

    Avatar van coby coby 22-03-2008 19:05
    Ja, ik heb net als Marijke die geur-herinnering….bij mijn oma in de schuur.
    Van mijn moeder kan ik het me niet goed herinneren.
    Wel dat de was binnen moest drogen in de winter.

    Hartelijke groet, Coby

    Avatar van Aad Verbaast Aad Verbaast 23-03-2008 20:48
    Zolang het geweten schoon en goed gekuist is is alles goed.

    Avatar van Johan HvD Johan HvD 24-03-2008 10:41
    Marijke, Bart en Coby: dat het apparaat binnen stond kan ik mij niet herinneren. Het stond buiten op de plaats met ettelijke zinken emmers er rondomheen. Veel water en als kind moest ik op commando maken dat ik daar weg kwam. ‘Ga maar het bos in, bramen plukken’ en dat deed ik dan ook, een hele emaillen pan vol!

    Mo, ben maar blij, je zou geen rug meer over hebben, dunkt mij. (Tenzij het één van je liefhebberijen is…) (+_o)

    Hm, schoon geweten en gekuist goed is ook niet alles, Heer Aad. Denk eens aan al het sop binneni

Uw commentaar

