Eén reactie op “Stoïcijn

  1. Kokopelli 28-11-2009 15:26
    @JHvD: Mooie overweging Heer Johan!

    Het gevaar is wel dat je als stoïcijn te ongevoelig kunt worden voor de aardse indrukken. Want soms is het wel handig als je bepaalde dingen van verre ziet aankomen. En dan heb ik het niet alleen over een botsing…

    Capucijners? Met alle respect voor deze boon maar ik prefereer de minder droge en smakelijkere gewone bruine boon. En die culinaire voorkeur had ik al toen als onbeschreven blad ter wereld kwam 😉

    Avatar van JohanHvD JohanHvD 28-11-2009 15:50
    Heer Kokopelli, tja, de ongevoeligheid voor de aardse indrukken zijn zeker als de nagelaten voetstappen die een stoïcijn niet zal zien. En weet u, mijnheer Zich van Verre toont altijd wel bepaalde dingen die hij van nog meer verre hier henen zendt…

    Kapucijners, Heer Kokopelli, zijn inderdaad een bonensoort. Andere ‘Capucijners’ echter leven in gemeenschap van meest rust en devotie. Meest dragen zij een baard en een spitse kap.
    Als observante observateur ken ik enige de Capucijners, tot voor enkele jaren ook in uw leefomgeving te vinden.
    Doch deezen Heeren met baarden en spitse kappen zijn ook bekend als Minderbroeders Kapucijnen (capucijnen) of Ordo Fratrum Minorum Capucinorum (O.F.M.Cap.) die een tak zijn van de orde der minderbroeders.

    Wellicht zijn de meeste ‘Capucijners’ inmiddels verorberd door de culinaire voorkeursbevolking.

    Ja, ik geef Ruyterlijck toe dat in den woorden der Boonenmix één letter verschilt. den R en den N…
    😉

    Met eener hervormende groet,
    Pater Pio

    Avatar van beus beus 28-11-2009 19:26
    STOÏCIJN

    Een wijs man zei eens vastberaden
    Maar toch zonder gevoel:
    Ik bewandel geen algemene paden
    Ik heb een geweldig doel

    Ik ben niet blij, nee nooit geweest
    Niet dat het goed was hoor
    Meisjes vonden me te bedeesd
    Zodat ik mijn vrienden verloor

    Daarom heb ik een goed idee
    Ik noem het ‘stoïcijns’
    Je kunt er echt heel veel mee
    Iets groots en ook iets kleins

    Als je zonder emoties bent,
    Dan ben je echt ‘de bom’
    Je bent dan ook een echte vent
    Niet sloom of dom of stom

    Veel mensen vonden dit wel cool
    En deden al snel mee
    Zij streefden naar een hoger doel
    Zij vonden emoties niet oké

    Dat dit nuttig was bewees zich wel
    Toen de aanstichter gif drinken moest
    Hij schrok eerst maar vermande zich snel
    Dronk het gif, was niet boos of woest

    Doordat hij zo leeg was gebleven
    Gebeurde er een wonder
    De man bleef, toch nog, leven
    Dat is toch wel bijzonder?

    Jammer voor hem, mislukte de daad
    Omdat hij schreeuwde van blijdschap
    Nadat hij de natuurwetten had geschaad
    En bleef leven, dat wás natuurlijk wel knap;

    Maar omdat hij emoties had getoond
    Duurde het geluk niet lang
    Die schreeuw werd helaas niet beloond,
    De man stierf in ’t gevang.

    Een prachtig gedicht over Lucius Annaeus Seneca.
    (was een Romeins schrijver en stoïcijns filosoof, die een belangrijke positie in het Rome ten tijde van Keizer Nero bekleedde).

    Gevonden op Internet.

    Avatar van JohanHvD JohanHvD 28-11-2009 21:22
    Ja Beus, op internet vind je nog wel eens wat.
    Het is werkelijk een mooi gedicht en ook nog cool…

    Over Seneca heb ik een hele tijd terug nog wel eens wat geschreven.
    Maar ik kan het nergens meer vinden. Het enige dat ik nog bezit ik een korte beschrijving van Aeschylus, Grieks tragediedichter/schrijver. Voor als je belangstelling hebt: dietschewarande.web-log.nl/war…

    Ik ga eens in mijn schrijversarchief kijken, misschien dat het daar nog ergens tussen zit.

    (Сергей Сергеевич Прокофьев)
    (Ik heb het gevonden. Het is een nogal lang stuk waaruit ook blijkt dat Seneca de opvoeder was van Nero. Het stuk gaat over een fragment uit ‘Stijl maakt de man’)

    Avatar van beus beus 28-11-2009 22:04
    Kom maar op Johan.
    Het is vast leuk om te lezen en met je volgende blog ben je weer een dagje zoet.

    Avatar van JohanHvD JohanHvD 28-11-2009 22:50
    Da’s een hoop werk, Beus. ;-(

    Het stuk is al van 2005. Ik weet niet meer wanneer ik het heb geschreven en, zeer belangrijk, of ik het wel zelf heb geschreven. Het lijkt er op, maar ik weet het niet meer.
    In mijn schrijversarchief zitten 20 mappen en circa 1400 bestanden. De bestanden van/in de 20 mappen tellen dus niet mee…
    Overzichtelijk, dat dan weer wel. 😉

    Avatar van beus beus 28-11-2009 23:14
    Laat maar gewoon zitten.
    Nieuwe onderwerpen zijn veel leuker.
    Als ik het zo lees lijkt het mijn fotoarchief wel.
    Alles in mappen op datum, zonder onderwerpvermelding.
    Dat dan weer niet ;-(

    Avatar van JohanHvD JohanHvD 28-11-2009 23:47
    Tja Beus, daar ben je dan mooi klaar mee. 😉
    Weet je de weg nog?

    Ik heb mijn fotoarchief niet nagekeken en zeker niet geteld.
    Al ben ik er wel een paar keer aan begonnen, maar laat maar lekker zitten. ;-))

    Ik zal binnenkort een leerzaam maar (on)leesbaar philistijnssopischachtige portrettering voor je neer zetten. Geen tering naar de nering dus…

Uw commentaar

