10 reacties op “Plaatjes

    • Meneer Aad, ik kan u zeggen dat ik vorig jaar kortstondig de voetbalplaatjes heb gespaard. Vanwege het album…
      Bij nader inzien vond ik er toch niets aan en heb ze aan andere liefhebber overgedaan.

  1. ;-))

    Tja dat verzamelen… Ik had een 5 jaar oudere broer (bouwjaar 1939) en die is natuurlijk begonnen met de meeste van de verzamelingen. Op het moment dat hij er uit gegroeid was, zeg maar, begon ik op de basis die al door hem was gelegd.
    Vijf jaar is een groot leeftijdverschil en hij vond het allemaal al kinderachtig toen ik er mee begon en ik had dus een voorsprong op mijn leeftijdgenootjes (zo gaat dat in het leven 😉 )

    Voor de Full Speedplaatjes was het een probleem omdat Igor het verdomde om dat bocht te roken. Hij maakte dat weer goed door enkele van zijn collega’s aan de Full Speed verslaafd te laten raken

    De FS-plaatjes waren inderdaad veel beter getekend dan de Haustplaatjes. Bij Haust konden de auto’s soms wat zonderlinge vormen aannemen maar gelukkig reden de echte exemplaren toen nog gewoon rond. Vergissen was uitgesloten

    TopDrop herinner ik me niet. In ieder geval heb ik ze nooit bezeten

    • Wel, Mijnheer François, van bruurs -of zussen- heb ik geen last gehad, wel van neefjes en nichtjes. 😦

      Alles moest ik uit eigen ondervinding ervaren, dus ik riep moeder op alles te roken waar plaatsjes aan vast zaten. Dat deed ze dan ook en de buren deden ook mee… 🙂

      Ondertussen had ik zoveel plaatjes bij elkaar gespaard dat ik niet meer wist wat te doen. Het zal mij allemaal wel afgenomen zijn onder de strenge stelregel dat er geleerd diende te worden. Ik ben dan ook alles kwijt.

      Door de jaren heen echter heb ik diverse verlorenheden weer terug kunnen vinden.
      De TopDropplaatjes kende ik ook niet, maar er zaten een aantal in het album waarvan ik dacht dat het losse fotootjes van de ex-verzamelaar waren.

  2. Wow, Mijnheer Johan. Je raakt een gevoelige snaar & meteen trek ik uit mijn geheime autoplaatjeslaatje:

    Van koets tot stroomlijn (du carosse à la voiture aérodynamique) van de Koninklijke beschuit- en koekfabrieken Fa. J.H. Haust & zonen N.V. te Amsterdam, en wel in tweevoud 😉
    Tekst Jean Héraux en de tekeningen van niemand minder dan Fred Julsing. De bladzijden zijn over de lengte in tweeën verdeeld voor de Nederlandse- en Franse tekst. Ook de plaatjes hebben een tweetalig onderschrift.
    Er missen niet veel plaatjes en ik heb ook nog ergens een sigarenkistje vol met dubbelen

    Vervolgens bevinden zich in het geheime laatje:

    Drie albums (3) van Full speed!

    – De Geschiedenis van de automobiel Fl 1,50
    Tekeningen en tekst Piet Olyslager
    – De auto in de moderne tijd Fl 1,85
    Tekeningen Piet O. en tekst Ir. J.W. van Wamelen
    – Over auto’s en auto-rensport Fl 1,85
    Tekeningen en tekst wederom Piet O.

    Uitgebracht door United Tabacco Agencies
    Halland Branch te Eindhoven

    Ik wil maar even zeggen: ik bedoel maar 🙂

    • Maar ach, Mijnheer François, ik gun het u van harte, hoor, daar niet van… 🙂

      Ik wist niet dat er van Full Speed 3 albums waren. Evenmin weet ik niet meer hoe ze er uit zagen. Het is al weer zo lang geleden.

      In die tijd was er veel te doen. Beukenootjes verzamelen, Verkadeplaatjes verzamelen, Hilleplaatjes verzamelen, aardappelen bij elkaar rapen om er gezichten van te maken en niet te vergeten, leren, sporten, zwemmen en meer van zulks. Ik was er maar druk mee.

      Eigenlijk had ik best veel van dat gerei, maar door de diverse verhuizingen ben ik veel, heel veel, zo niet alles kwijt geraakt.

      De plaatjes die ik nu heb zaten in een vies plakboek.
      Gelukkig had de verzamelaar alleen de hoekjes geplakt zodat ze er vrij gemakkelijk uit te halen waren.
      Vooral de Full Speedplaatjes zijn iets dikker, de Haustplaatjes zijn dunner, die heb ik geprobeerd er zonder scheuren uit te wippen, dat lukte niet goed.
      Dan maar met de schaar uitknippen, anders ben ik weer alles kwijt… 😦

      Heeft u geen TopDrop album(s) met plaatjes?

Uw commentaar

