18 reacties op “Aan tafel met Soepvleesch & Gestoofde Pruimen…

  1. Wat zou je toch zonder deze pastoor gemoeten hebben? Die zelfs begrip heeft dat het voor jonggehuwden allemaal wat te begrotelijk zou kunnen zijn. Als vrijgezel zal hij het moeten hebben van de opbrengsten uit het kerkenzakje. Daar kon je toen nog goed van eten. 😉

    • Wel, meneer Aad, kijk, persoonlijk ken ik de pasteur niet en heb er ook geen enkele behoefte aan de meneer te willen kennen. Hij zal intussen wel omhoog gerezen zijn, dunkt mij…

      Jazeker deden allerlei pasteurs en andere zwartgerokten hun uiterste best het kerkzakje zo vol mogelijk te hebben. Naast dat kerkzakje waren er nog allerlei andere attributen waarin de nodige duiten en daalders gedeponeerd dienden te worden, op straffe van verbanningen naar elders. Jong of oud…

      (Dat weet ik allemaal van naaste familie) 😉

    • Tja, Heer Glaswerk, de gristenen hadden heul wat aan hun halal kerfstok. Veelal kerfden zijn alles luk&raak op hun stok, halal of haram, als het maar goed over de tong ging… 😦

      Verder weet ik het ook niet. Ik ben niet zo thuus in de gristelijke bewegingen…

  2. Ik heb in mijn jeugd een jaar doorgebracht in een internaat in Zutphen, het heette “Huize Parkzicht”.
    Wij werden daar bij het ontbijt verplicht tot het innemen van een betonachtige brei,genaamd “havermoutpap”.
    Het internaat ging dus in de volksmon heten:
    “Huize Papzicht”.

  3. Heer Johan, ik ben altijd voorstander geweest van het vereenvoudigen van categorieën jonggehuwden, maar waarom worden wederom de categorieën oudgehuwden verwaarloosd. Op mijn leeftijd is voor de meesten lammetjespap (rijk me even een emmertje aan) onmisbaar, maar in welke categorie valt dat?

    Nog een prangende vraag: kwaamt ge uit een verstandig katholiek gezin, heer Johan?

    • Ach, Heer Jaco Sr, het emmertje heb ik allengs gebruikt om er jonge plantjes in te planten, die worden daar vanzelf ouder. Echter, zonder enige lammetjespap, dat is iets waarvoor ouderen maar beter kunnen oppassen. Stelt u zich eens voor eerdaags een bord rammetjespap voor uw snufferd te hebben staan…

      Verstandig katholiek? Wel, ik kan u mededelen dat meneer pasteur mij niet aan den deur wilde hebben.
      Weg jij, riep hij nog… 😦

    • Dag Assyke. Lammetjespap?
      Dat is een zeer witte glimmende dunne pap die smaakt naar veel maizena dan wel aardappelmeel of een andere meel/bloemsoort met even zo veel (basterd)suiker.

      Of je wilde of niet, het zou en moest door de strot… 😦

  4. Ten tijde van de stevige maaltijden was er eveneens de radio die zorgde voor nadere informatie.

    Zo hoorde men des morgens vroeg de klok luiden en naderhand kon men het praatje met de Groenteman beluisteren…

Uw commentaar

