19 reacties op “Gezellige Geest van Theodorus

  1. Wel, Heer Beukmans, de Rizla plaatjes heb ik nooit gehad of gezien. Wel heb ik een mooi nautisch blik van Rizla, waar men op het deksel een enkele gouden visch tussen het watergroen ziet schuiven…

    Overigens vraag ik mij af wat de scheermessen van doen hebben met de Rizla vloei? Of had Rizla in die tijd ook scheermessen? Ik heb ze nochthans nooit mogen aanschouwen en aldus niet kunnen gebruiken.

    Wanneer de bebaarde man zijn welbegroeide onderhoofd en hals wenste te ontdoen van al die woeste wildgroei, dan werd er een plat scherp voorwerp in een loodzwaar apparaat geduwd en binnen de kortste keren zag het gelaat er uit alsof hij rechtstreeks uit de slachterij kwam… 😦

    • Ach, eigenlijk bedoelde ik met de Rizla plaatjes dat ik die vroeger niet kende. Door de tijd heen heb ik ze wel eens gezien maar ik kon er geen genoegen in scheppen.

      Er waren destijds zoveel plaatjes en albums. Al ben ik er door de tijd heen een heel aantal kwijt geraakt, toch heb de bepaalde albums weer terug kunnen krijgen. 😉

      Een album van Verkade over ons Indië? Dat ken ik niet. Bij mijn weten gaf Verkade slechts albums uit over natuuraangelegenheden. Een heel aantal daarvan heb ik.

      Wel weet ik dat Douwe Egberts een aantal reis/plaatjesalbums inzake de Tropen en de West heeft uitgegeven. Een aantal daarvan heb ik ooit gehad, weggedaan en nu heb ik weer Naar de Tropen en Naar de West.
      Maar, ik moet zeggen dat ik er niet dol op ben alhoewel ze niet echt lelijk zijn…

      En tja, trauma’s zijn soms niet leuk. Maar wanneer je ze meeneemt als een soort verpakking die bij de persoon hoort, dan valt er best mee te leven. 😉

    • Jazeker, meneer Aad, toen zaten wij vaker in romantische sferen rond de salontafel met op de achtergrond zwevende rookmuziek, op de salontafel enige speciale rookpotjes met alle rookbenodigheden er in waarna in korte tijd een joviaal rookgordijn werd neer gehangen.
      Het was eveneens een gezonde genotsmiddellentijd! 😉

  2. Heer Johan, de Geest van Theodorus was mij niet bekend.

    Nu dus wel.
    Hetgeen bij mij de vraag oproept of ik daar in de toekomst iets aan zal gaan hebben 😉

    • Wel, Heer Glaswerk, blijde dat ge hebt kennis gemaakt met de Geest. En, welzeker komt één en ander van pas in de toekomst. Denkt u eens aan Heer P. Pas, die dolblijde zou zijn met de Geest.
      Daarnaast is het een verrijking om te weten hoe ge kunt varen van hier naar gunder. Wellicht dat ge in de toekomst grote plannen hebt een nieuw Behouden Huys op te zetten… 😉

  3. Deze plaatjes heb ik nooit gespaard. Het is mij bespaard gebleven zeg maar.
    Roken deed ik wel maar niet speciaal in Groningen of van Niemijer. Ik rookte eigenlijk overal wel als het maar brandde

    • Tja, Mijnheer François, waar rook is is meestal vuur.
      U had toch wel een goede deugdelijke aansteker of een doos Säkerhets Tandstickers bij de hand?

      Deze plaatjes en nog vele anderen spaarde ik ook niet. Ik zag laatst nog dat Full Speed ook bloemenplaatjes had, iets dat ik nooit heb geweten.

      Van voor WOII tot ver in de jaren vijftig kwamen er heul veul van die plaatjes uit. Je moest je de benen onder den reet wegrennen om alles bij te kunnen houden.
      Dat heb ik dus nooit gedaan. 😦

  4. in zevenaar…sorry
    heb in zoveel steden gewoond dat het soms begint
    te duizelen
    in sneek/scharnegoutem staat trouwens een grasfabriek, dat aroma is ook beslist niet te versmaden

    • Gôh, Assyke, in Zevenaar… Wat is daar te doen? Zeven sloten zwemmen of zoiets? 😉

      En in Sneek een grasfabriek, het moet niet gekker worden.
      Nu ja, een gasfabriek ken ik wel maar van een grasfabriek heb ik nog nooit gehoord.
      Wordt daar het gras tot hooi gedroogd of kan men er versche graszoden aanschaffen, voor het geval dat…

      • gras tot hooi
        u dacht toch niet dat de koeien dat zelf deden

        en in zevenaar is niet veel te doen, klopt
        maar de omgeving is zeer landelijk
        en daar houd ik wel van

  5. Heer Johan, hoewel wonende in Groningen spaarde ik niet de door u genoemde plaatjes. Maar Verkade-albums werden wel volgeplakt, de een na de ander. En voetbalplaatjes en de spannende avonturen van Piggelmee en het Fruitbaasje van Tiel. Dat waren tijden, Heer Johan.

    • Ah, ie won’n in Grunnegen, Heer Jaco. Dat is dan mooi. Ik heb daar ook gewoond, lang geleden, dat wel. Toch was ik meer dan blij toen ik er weer weg was… 😦

      Toch had ik verwacht dat ge wel iedere week, zo niet iedere dag wel ergens in de stad Grunnegen of in Joure zou zijn om aldaar van alles van uw gading in te slaan.
      Maar neen, u gaat naar Zaandam…
      En, tja, ook daar heb ik lang gewoond. En, van alles verzameld, Verkade-blikken en -albums, Albert Heyn blikken, Hilko zeep en meer van zulks.

      Wie dicht bij het vuur zit warmt zich volop… 😉

      • Ah, Tielse Flip, ja die ken ik en ik heb er welgeteld één verhalenboekje van. Maar, de lange strippen ken ik niet, Mijnheer François. Ik heb Flip dan ook nooit gespaard vroeger… 😦

        (Hebt ge al eens in uw Geheim Archief gerommeld?)

  6. we plakken nog altijd vrolijk door
    nu voetbalplaatjes van ome appie

    voor je neus is het fijn in een stad te wonen
    waar of een broodfabriek, een koffiebrander of een sigarenfabriek staat
    die in groningen is helaas dicht

    • Oh, is de sigarenfabriek in Grunnegen dicht Assyke?
      Ik dacht daar vorige maand nog een flinke lading tabakswaren te hebben ingeslagen, maar, het kan ook in Joure geweest zijn… 😉

      Neen, ik plak niets meer. Intussen plakt alles al aan elkaar vast… 😦

Uw commentaar

