29 reacties op “Moammar Mohammed al-Qadhafi

  1. erderFilosoferen houd zich bezig met wat had kunnen of zou moeten zijn.
    Ik hou mij bezig met realiteit.
    Deze hele toestand met Khadaffie en Egypte en de zogenaamde arabische lente heb ik precies zo voorspeld; gebaseerd op hoe de islam functioneerd en waarom.

    Om dezelfde redenen kan je een toekomst voorspelling voor de betrokken landen geven.

    Zwak is het te mekkeren om het feit dat een enkele man is afgeschoten terwijl er straks enige honderden een beroerder lot wacht

    En dat is ten dele ons toedoen (Nato en zo0

    • Door de tijd heen en ook nu nog, zijn er geen honderden maar duizenden die een nog slechter lot ondergaan.

      Hebt u ooit gedacht aan aan alle rampen die zich wereldwijd voltrekken.
      Er vallen daarbij vele slachtoffers en dan is het mekkeren over slechts één persoon, of desgewenst over een enkele bepaalde regio, uiteraard een zielige vertoning.

      Zeker, die wereldwijde rampen gebeuren zonder inmenging van de Nato of welke organisatie dan ook..

  2. Zonder dat kan je niets zeggen over leven/dood/functioneren Khadaffi of de de directe toekomst Libie of de NL beoordeling ervan of de andere mogelijkheden.
    Als zodanig is mijn reactie–ook de weggehaalde– heel veel zeggend.

    • De reacties zullen dan veelzeggend zijn, het ging mij er om hoe het volk omging met de situatie omtrent de Libische leider.
      Nu kunnen we uren, dagen of zelfs maanden gaan filosoferen over hoe het komt, wat te doen, hoe de achtergrond er uit moge zien en meer van dat.

      Daar heb ik geen behoefte aan. Al die situaties ken ik al heel lang.
      Al schrijf ik bijna nooit over iets dergelijks, ik volg de zaken wel.
      Om daar discussies over te voeren, dat ligt mij niet meer zo. Voorheen heb ik menige discussies gehad waarbij mij telkens weer opviel dat vrijwel ieder voor zich altijd “de beste discussiant” was.
      Het leek mij maar beter om te gaan discuswerpen, dan doet een mens nog eens iets en blijft in beweging.

  3. Je moet af van de europese manier van denken.
    Demokratie in welke vorm dan ook, kan daar niet om twee redenen.
    a) de bevolking is minder dan rudiaal ontwikkeld
    b) de islam heeft er te veel invloed.
    c) waarbij barbarisme een minimum eis is voor de islam; extreem barbarisme voor de salafisten, broederschap en sharia.

    Wil er van enige beschaving en enige ordening sprake zijn, is er een dictator nodig die met harde en strange hand regeert.
    Alleen dan kan een land als libie, egypte, tunesie, syrie jemen, algerije somalie zich ontwikkelen.

    Als een dictator is afgezet of afgslacht; en de “commitees” nemen oer, en de sharia wordt ingevoerd, is het land, de bevolking en de beschaving afgeschreven.

    Zie algerije en somalie.

    • Feitelijk had ik het alleen over Libië en zoals ik al liet weten in deze bijdrage, schrijf ik vrijwel nooit iets over dergelijke kwesties.
      Het heeft dan ook geen enkele zin om hier allerlei kwesties aan te halen die slechts referen aan mijn bijdrage.

      Deze reactie, PvdK, is dan wel uitgebreid over vele andere landen, maar ik laat deze staan, al voegt het niet veel toe.

  4. PvdK, alles goed en wel, maar het is hier geen café.
    Zoals ik Fleur al liet weten, is een reactie geven oké, het moet geen lijst worden van allerlei wetenswaardigheden uit de geschiedenis.

    Deze reactie haal ik weg omdat die nergens toe dient.

  5. Zeg me,wie ik bekristiseer als ik in algemene zin spreek,Johan?

    Fleur, vraag niet naar de bekende weg. Je weet goed waar het over gaat.
    Zoals gezegd haal ik nu al je reacties weg.

  6. Kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn.
    Het heeft mij ook verbaasd hoe het er aan toe ging en vooral ook hoe de media dit in beeld brachten.

    Het beloofd inderdaad weinig goeds voor de toekomst, zowel voor de landen in kwestie als voor de media die geen enkele vorm van journalistiek meer lijken te schuwen.
    gr eva

    • Tja Eva, zo is het nu eenmaal vandaag de dag. De media moeten er “sensationeel nieuws” van maken. Dat hoeft van mij allemaal niet.
      Aan de andere kant lijkt het alsof het publiek iets dergelijks wil, anders leeft het niet.

  7. Als je jong ,wild en strijdbaar bent,
    en je hebt een geweer in je handen
    en je lijf vol adrenaline,
    dan schiet je
    no matter wat en hoe.

    Als je ouder bent
    en hopelijk meer inzichten verwerft tussen goed en kwaad
    oordeel je milder en humaner.

    Het is mensonterend om iemand`s lichaam zo te showen.
    Het gevaar bestaat dat de vrijheidstrijder net zo bestiaal gaat reageren
    als hetgeen hij wil bestrijden.

    Iemand liquideren is immer barbaars.
    Ook ik kijk en bekijk de beelden
    ook ik wil het eerst allemaal zien
    om mij dan in weerzin af te wenden
    van het beest dat mens heet.

    • Jawel, mijnheer Aad, van Ceausescu kan ik mij nog herinneren, maar dat was minder erg dan deze keer.
      Van Mussolini weet ik niets, slechts de foto waar hij is opgehangen ken ik.

  8. Heer Johan, het toont maar weer eens keihard aan hoe flinterdun het laagje vernis van de “menselijke beschaving” is.

    Wat de ontwikkelingen in Libië in de nabije toekomst betreft: enkele dagen tot weken euforie en dan begint het gelazer: rivaliserende stammen die de alleenheerschappij willen vestigen, religieus getint geweld en uiteindelijk onderdrukking en uitbuiting.

    Alleen de naam van de potentaat en zijn/haar kliek zal anders zijn.

    • Yes Sir Glaswerk, het is ongeveer net zo als in 1969: “Vrijheid-Blijheid” en iedereen jubelde.
      Anno 2011 jubelt men wederom.
      Maar laten we nu maar hopen dat het toch anders uitpakt dan verwacht.

      • Het dunne laagje,dat beschaving heet.
        Overal zichtbaar als verwachtingen tegenvallen,zelfs hier.

        Fleur, graag had ik dat je ophoudt anderen te bekritiseren.
        Commentaren achterlaten kan, maar ik wil niet dat je alhier kritiek gaat uitoefenen op andermans schrijven.

        Je kunt een eigen weblog beginnen en aldaar kun je zoveel als je wilt neer schrijven.

        Wanneer je toch door gaat met onnozele kritiek, dan haal ik je reacties weg.

        JHvD

    • Hij had ook in zijn eigen land berecht kunnen worden, Blewbird. Alhoewel Den Haag meer de juiste plaats geweest zou zijn. Maar het schijnt dat de opstandelingen daar geen weet van hebben gehad of het naast zich neer hebben gelegd.

    • Sjaal, ook ik ken het groene boekje niet en ik hoef het ook niet te kennen.
      Het ging mij er slechts om hoe zo iemand voor het oog van de wereld werd behandeld.
      Maar, wellicht zullen er genoeg anderen zijn die er van hebben genoten. Daar twijfel ik niet aan.

  9. Wel ze hebben hem aangeschoten en laten lijden.Zo ook een buikschot; niet direct dodelijk maar wel super pijnlijk.
    Daarna een kopschot.Dat schijnt het dodelijke schot geweest te zijn.

    Wat had je verwacht? het is een stammen issue; heeft NIETS met volksopstand te maken; vermoedelijk aangewakkerd door USA;die hadden nog een openstaande rekening; hij had de amerikaantjes eruit getrapt destijds.

    Waarschijnelijk hebben ze van de uSA een beloning gekregen om hem af te maken.
    De USA had er geen belang bij iemand die dingen wist vande USA in een publiek rechtzitting te krijgen.

    daarnaast: een moslim mag niet een andere moslim bevechten.
    Een dode mosli moet gewassen worden en binnen 3 dagen begraven zijn en zijn graf mag nooit verstoord worden.

    Deze misselijke show draagt de naam “USA”.
    ——————
    Maar de wraak.
    natuurlijk zal het westen een beetje invloed hebben daar.
    Maar de broederschap zit er al in het zadel; en dus is het land afgeschreven.

    Khadaffi was een goede grens tegen de broederschap.
    Nu is het land ten einde; en dat is ook ten nadele van europa.

  10. Zag er wel weerzinwekkend uit.
    Maar we zijn er niet bij geweest.
    Wie weet wat de man met de golden gun nog gegaan heeft om enkele doorgedraaide belagers uit de tent te lokken.

    • De man met de golden gun heeft wel meer uit de tent gelokt, k.Reintje. Ik ben er eveneens nooit bij geweest. Maar goed ook. Wie weet zwom ik nu wel ergens in de Middellandse Zee…

Uw commentaar

