22 reacties op “TamTam

  1. Praat me niet van kaarten. Ze scheuren, en met dit weer, harde wind en regen, ja, dan tomtomeldebomt ie door de lucht. Ik heb menigmaal zo gestaan met een kaart, en zie hem daarna nog maar eens op te vouwen! Op mijn fiets heb ik geen tomtom, en een auto heb ik niet. In mijn kamer ook niet nodig.

    • Het is wel waar hetgeen ge stelt, Appelvrouwe. Maar, om het leed wat te verzachten kunt ge een tent opbouwen. Daarin kunt ge in alle rust de nodige kaarten bekijken en zelfs nog een kaartje leggen. Desnoods met een oliekacheltje er bij, een brandende kaars en ziet, binnen enkele oogwenken weet en kunt ge vrijwel alles…

  2. Heer Johan, als TomTom met veel tamtam naar de rataplan gaat kunnen er toch tumtum snoepjes uitgedeeld worden aan hen die de weg zijn kwijtgeraakt?

    • Heer Pas, dat is een uitmuntend idee. De tumtummetjes zijn een goede vervanger voor de tomtommetjes..
      Daarbij heb ik mijn voormalige buurman, den heer Ummenthum, gevraagd de tumtummetjes aan het publiek uit te delen…

      (Indien ge wenst, kan ik een groot vat tummertummertjes voor u laten reserveren) 😆
      [Hetgeen in het vat zit, verzuurt immers niet]

      • Leuk dat je er kennelijk een serie van maakt (maar een mens kan niet alles bijhouden en lezen, maar ik ga me even op je abonneren).
        Mooi zijn ze toch, die woordjes als liflaf en pief paf poef. Alle talen kennen ze. In feite zijn het de kortst mogelijke gedichtjes, of liedjes. Bric-à-brac, chiffchaff (tjiftjaf), humdrum, tipptopp. Ben benieuwd.

        • Nu is het niet mijn bedoeling om er een serie van te maken, selmasalo. Zo af en toe maak ik eens een (nieuwe) oefening, ter leeringhe ende vermaeck voor deeze en geene.

          Door de tijd heen zijn er zovele woordjes en woorden gemaakt en verzonnen. Van een heel groot aantal weet ik het bestaan niet eens meer.

          Is Humdrum niet iets uit het oude Ja zuster, nee zuster-verleden?

            • Wat een snelheid ❗

              Dank voor de uitleg. Maar, het woord werd destijds toch ook gebruikt voor iemand, naar ik meen.
              Althans, ik ken Humdrum uit één of andere Nederlandse tv-serie.

                • Ah, mooi! Nogmaals dank, voor het opzoeken!
                  ik wist niet dat meneer Humdrum in Mik en Mak zat. Ik vond daar niets aan. Maar ja, ik was toen ook “al wat ouder” dan voorheen. De naam Humdrum kende ik van een vriend die steeds vertelde over de boze meneer Humdrum en waarvan ik steeds heb gedacht dat het de Boze Buurman uit “Ja zuster Nee zuster was”… vandaar.

                  Overigens zag ik bij de reacties onder Mik&Mak, dat de kindertjes begin jaren 60 nog steeds in een kringetje op de grond rond de tv zaten.
                  Dat deden wij ook al in de begin jaren 50, bij Dappere Dode, de Verre Kijker en de zwaaiende tante Hannie. Wij kregen dan wel van de melkboervrouw een glaasje ranja en een koekje er bij… 🙂

                  • Oprechte verschrijvingen, die Dappere Dode, de Verre Kijker, erg leuk.
                    Ik herinner me de titels, en heb die Verrekijker 2 keer gezien, fascinerend, hoe het ronde kijkglas steeds dieper en kleiner werd, in het scherm verdween, vergeet ik nooit.
                    Wij mochten thuis geen tv, dat zou slecht voor onze opvoeding zijn, maar een heel enkele keer durfde ik met de rest van de straat mee te sluipen naar de enige mevrouw die zo lief was zo’n groep tv-loze kinderen toe te laten, in een halve kring op de grond inderdaad.
                    Later heb ik ook 2 keer Morgen Gebeurt Het gezien, helemaaaal geweldig, maar dat werd verraden door een broertje, en bestraft. Ik zou die oude uitzendingen heel graag nog eens zien.

                    • Ehm, ja, wij zaten inderdaad in een halve kring. Wanneer we in een kring hadden gezeten dan hadden wij elkander wat zitten aan kijken terwijl Dappere Dodo voort praatte…

                      Eigenlijk heb ik nooit zoveel tv gekeken, de radio vond ik belangrijker. Het was slechts dat ik zo nu en dan wel eens wilde zien wat er zich allemaal afspeelde op het scherm. Het kon mij niet echt bekoren. Alhoewel ik toch verscheidene dingen van toen onthouden heb.

                      De serie Morgen gebeurt het, daar heb ik vaker over horen praten maar zelf nooit gezien. Althans ik kan mij er niets van herinneren.
                      In de begintijd van de tv was één en ander nog wel interessant, het was nieuw. Naderhand, begin jaren zestig, toen het apparaat veelvuldig werd geraadpleegd, begon ik er een hekel aan te krijgen.
                      Terwijl het apparaat aan stond mocht je niet of nauwelijks praten. Dat vond ik maar niets. Aldus nam ik de wijk naar de Cinema. Dat was interessanter. Ja, het was ook een scherm, maar anders. De radio bleef (en blijft nog steeds) een aardig medium. Niet altijd, dat ben ik dan wel geheel eens met de anti-radioliefhebbers… 😎

                    • Ik kijk nauwelijks tv. Uiteindelijk ben ik het dus eens geworden met mijn ouders: slecht voor de opvoeding. Nee, gekheid, ik vind er meestal geen moer aan. Soms zegt iemand tegen me “dat-en-dat moet je zien, echt iets voor jou”, en dan bekijk ik het via de computer, via Uitzending gemist.

                      Van de radio ergeren vooral de reclames me, en dan die misselijk makende Engelstalige ‘muziek’, die kreunende soul (genoemde) types. Die radio-idioten menen volmaakt ten onrechte dat wanneer en een poosje gepraat is, dan er dan absoluut een paar minuten muzikaal gejank moet komen.

                      Ik heb een eigen muziekverzameling. En gewoon ouderwets boeken.
                      Nieuws is toch zelden nieuws.

      • Aangezien de reacties slechts tien lagen diep kunnen gaan, maak ik maar een nieuwe laag ter beantwoording van de laatste “radio-reactie”.

        Waarschijnlijk kiest ge de verkeerde zenders. Er valt nog voldoende moois te beluisteren op, bijvoorbeeld, Radio 6 en er zijn meerdere “rustige” zenders.
        Maar ik ben het geheel eens met de menging dat nieuws meestal geen nieuws meer is. En al dat gedonder op de “populaire zenders” hoeft voor mij ook niet.
        Gemiste uitzendingen bekijken op de computer, neen, ook dat doe ik hoogst zelden. Ik heb er het geduld niet voor.

        Ach, platen, boeken en ook cd’s heb ik nog voldoende. Het enige euvel is dat ik die te weinig ter hand neem…

    • De sticker van de trommelaar, Appelvrouw?
      Ik heb nooit tomtom gehad en hoef ook geen tomtom. Tomtom heb ik altijd als onnodig gevonden. De mens heeft een stel ogen, een mond en veelal een kaart bij zich wanneer hij op reis gaat.

      Maar ja, met zo een kaart in weer en wind waait je ook maar de hele tomtomrommeldebom over de platte weg…

Uw commentaar

