11 reacties op “Het Thorbeckeplein

  1. Mijn moeder E. H. Ostendorf Walters heeft mij verteld dat ik boven de “Moulin Rouge” Alcazar ben geboren 13 -11 1039 gezien de geschiedenis twijfel ik daaraan. Wie kan mij helpen aan de juistheid?

  2. Best Johan,
    Ik ben bezig met een onderzoek naar het theater Alcazar tijdens de tweede wereldoorlog voor een documentaire. Zou u mij misschien kunnen mailen? Ik zou heel graag meer horen over de herinneringen die u aan dit pand heeft.

    Met vriendelijke groet,
    Machiel

    • W. Oostendorf, tijdens de oorlogsjaren woonden er een heel aantal onderduikers. De eigenlijke bewoners van het pand waren de heer en mevrouw Vreeswijk, Het gebouw heette destijds Alcazar. De naam is in de jaren vijftig na het overlijden van Dirk Vreeswijk veranderd in Moulin Rouge.

    • Pratende panden, mijnheer Aad, zijn een miracle… 😉
      Wel heb ik aan de dame, die op de onderste foto in de deur staat, enige vragen gesteld. Zij was hoogst geïnteresseerd in de zaak en wist ook wel het één en ander, al ben ik er zelf niet veel wijzer van geworden…

  3. Wat een fijne plek (in combinatie met de tijd) om op te groeien, en wat een boeiend begin van je leven, vooral dat integratiebeleid van de oude Thorbecke.
    Maar waar was papa?

    • Ach ja, boeiend en interessant was het wel, doch het integratiebeleid van den oude Thorbecke interesseerde mij zoveel. Ik kende de man (nog) niet, het standbeeld was voor mij gewoon een boeiend standbeeld. 🙂

      Wel, het ligt allemaal wat moeilijk omtrent “papa”. Die was er niet. Eens, tijdens een wandeling door en langs lanen en grachten had hij mama met den vlakke hand in het gezicht geslagen vanwege haar kijken naar de andere sexe. Althans, zo gaat het verhaal…
      De zus van papa was echter een lieve zus. Zij had een kamer vol met poppen, alwaar ik zo af en toe mocht gaan kijken. Het was een mooie aanblik, dat wel, maar ik had er verder niets mee… 😦

      • Jeempiekreempie zeg,
        en hoor jij dan niet bij de ‘kinderen’ die op zoek zijn gegaan naar hun vader om eens (zijn) verhaal te halen? Dat blijkt vaak anders of genuanceerder.
        Het leven was in die tijd trouwens een hele opgave voor een vrouw alleen met een kind.

        • Neen. Eigenlijk heb ik totaal geen behoefte naspeuringen te doen, al heb ik er wel eens aan gedacht. Liever niet. Wie weet wat ik nog allemaal mee moet maken. Ik begin er niet aan en het heeft nu ook weinig zin meer om iets dergelijks te ondernemen.
          Daarbij, in het verleden heb ik verhalen gehoord van anderen met een zelfde beleving. Ik voelde me er niet bepaald prettig bij.

          En tja, daarnaast heb ik nog zo een zestal “aangetrouwde halfbroers en halfzussen” en nog een drietal eerdere “halfzussen en halfbroer”. Met de eerste zes heb ik nooit contact gehad en ik heb er ook geen enkele behoefte aan contact met hen te hebben. Met de drie anderen heb ik onlangs, de “halfbroer”, contact gehad. Na zo een ongeveer zestig jaren schreven wij elkander e-mails, totdat “halfbroer” het voor gezien hield. Ik dus ook alhoewel ik het jammer vond. Het is niet anders. De tijdspanne tussen ons is ook te lang. Ik merk dat eveneens bij anderen. Wanneer men elkaar, althans ik, lange tijd niet ziet of hoort, dan valt er iets weg. Het contact van toen is er niet meer. Dan denk ik dat het veel beter is alles te laten zoals het nu is.

          Tja, het was zeker geen prettige opgave voor een vrouw alleen. Toch heb ik nooit de indruk gehad dat “de vrouw alleen” er veel voor over had om het kind het naar de zin te maken. Integendeel.
          Het enige waar ik “de vrouw alleen” dankbaar voor ben, is dat zij het kind nooit heeft afgestaan. Dat dan weer wel.

          Door de tijd heen heb ik er diverse epistels over geschreven. Maar eveneens door de tijd heen heb ik de meeste epistels weggegooid. Alles eigenlijk.

Uw commentaar

