6 reacties op “Variaties

    • Wel, Appelvrouwe, een levensprogramma is een programma dat men volgens het programma door loopt.
      Levenskunsten kan men naar believen zo indelen dat men geen programma nodig heeft om alle kunsten te maken.

  1. Elk hoofdstuk van dit epos heb ik gelezen uit de schitterende beelden die we hier voorgeschoteld krijgen. Alleen de Ouverture al, door de kunstenaar heel bescheiden Opening genoemd, deed mij naar mijn zakdoek grijpen om mij voor te bereiden op wat zou komen. En ja, het piramidale en toch gracieuze dansen van de koket geklede meisjes, gevolgd door het stilistisch gegrom van de kabeljauwen stelde mij niet teleur, potjandosi! Maar om dan in het voorlaatste tafereel thuiskomend de wrede wereld terug te vinden, welk een smart, een spoelbak vol.
    Welk een verrassing om dan af te sluiten met zoveel vreugde, met bloemen en hoorngeschal. Wat een visie, welke muze heeft u gekust? 😛
    Heer Johan, ge hebt mijn dag gemaakt. 😉

    • Dankuzeer Heer Jaco. Tja, soms zijn de levenskunsten spoelbakken vol. Zeker wanneer iemand een gestoofde kabeljauw verorbert.
      Wanneer bijvoorbeeld een ober uit Oberhausen thuis komt, zijn Hoekse Huis beschouwt en er een vreugdevolle kwispelende kwispedoor vindt, wel, dan is het huis te klein. Frau Ober von Oberhausen macht nur spatzen zum schlafen gehen.
      Dat wil zeggen: zij schuift haar trompet uit en blaast vrolijke tonen voor der Prinz, die als Einzelgänger einschlaft.

      Daarnaast hebt ge de taferelen zeer juist opgemerkt. Ik ben daar zeer verheugd over. Zo zeer, dat ik er diep over na denk om binnenkort een nieuwe Symphony te schrijven. Een zogenaamde Symphony über das Leben und Simplizität (esas muzikajo por plura voco-toni: = произведение=). 😎

      Dat alles uiteraard onder de leiding van de Waterleidingmaatschappij, om te veel herrie tegen te gaan… 💡

    • Niet zozeer een programma des levens, Appelvrouwe, meer een programma waarin levenskunsten centraal staan. Zoals mensen soms voor het Centraal Station staan, wachtend op de tram of op de bus.

Uw commentaar

