14 reacties op “en goed groeten van mevrouw…

  1. Het lijkt mij verwarrend om iemand een brief te schrijven terwijl je die persoon niet goed kan plaatsen…
    Een lieve, aandoenlijke brief.

    • Menno, dat is wel zo. En eigenlijk waren de schrijver van de brief en ik niet zo aan elkaar verwant, alhoewel ik vaker bij hen thuis kwam. Waarom, dat weet ik ook niet meer… 😦

  2. Duidelijk de Stream of consciousness techniek. Het is natuurlijk een verhaal van Joris James Joyce dat verloren is gewaand. U heeft het weer boven water getild, aan de vergetelheid ontrukt zeg maar

  3. Dialect lezen is nooit mijn sterkste kant geweest. Maar Jorig heeft goed zijn best gedaan iets te vertellen, en dat zal hij wel niet van de nonnen geleerd hebben.

    • Appelvrouwe, het dialect is min of meer West-Fries. En neen, Joris Driepinter heeft geen les gehad van de nunnen, die waren er ook niet. Samen zaten wij een tijdje op de Openbare School, alwaar de Jonkers en de Joffers altijd klaar stonden om bij gelegenheid de kinderen alle hoeken van de klas te laten zien, of iets van dergelijke strekking.
      😦

        • Oh ja, ge hebt gelijk Appelvrouwe, ik wist het niet meer…
          Zoals ik al schreef hierboven, word ik lichtelijk dul van de brief. En de nonnen, dat klopt wel, het ziekenhuis was een rk ziekenhuis. Alhoewel ik er nooit in heb gelegen, kwam ik er vrijwel iedere dag langs en zag zo af en toe een Nun rond het hospitaal lopen, om een frisse neus te halen of te kopen, denk ik.
          Overigens stond aan de overkant van het ziekenhuis een snoeptentje, bemand door mijn buurman. Ik kocht er vaker spekdrop en misschien kocht de Nun er ook wel lange dradendrop of spekkies…

    • Hahaha, dat is nu juist min of meer de clou, zeg maar, van de brief. Hij schrijft alles in één zin en vele woorden aan elkaar vast. Mevrouw dient te zijn: me vrouw. In de betreffende streek zegt men me in plaats van mij of mijn. Dus is het eigenlijk “ook de groeten van mijn vrouw”… 😎

  4. vreemd dat hij je niet meer kent,
    het zijn juist zulke jonge jeugherinneringen die verankerd zijn in onze geest,
    of hij heeft deze periode verdrongen vanwege het nare van de brand,
    al treedt hij behoorlijk in detail in detail, over wie waar woonde
    selectief geheugen dus:)

    • Assyke, het is een ingewikkeld verhaal. Eigenlijk gaat het over een serie die ik destijds heb geschreven en op het internet stond. Daarin vertelde ik over mijn herinneringen. Ik had niet verwacht dat de persoon het verhaal zou vinden op internet, maar toch. Hij en zijn bruur reageerden op de betreffende bijdrage. Ik had iets fout geschreven. Van het één kwam het ander en ik schreef de betreffende persoon een brief. Aldus schreef hij een brief terug.

      Aangezien het gebeurde in het verhaal al lange tijd terug is, wist de man niet meer zo goed waar het over ging en ik wist het evenmin… 😦
      Daarbij heb ik op die plaats maar enkele jaren gewoond en zijn wij elkaar al snel uit het oog verloren. Het enige wat ik mij nog goed herinner is de brand die daar destijds heeft gewoed en waarvan ik dacht dat de moeder was omgekomen bij de brand. Dat was niet zo. Er was niemand omgekomen, alleen het huis verloren, verder niets. 🙂

    • Ja, bij mij uit de buurt.
      Eigenlijk ging het over een serie die ik destijds op het internet had staan en nu weg is. De gehele situatie, inclusief namen van mensen en straten etc., had ik beschreven. Het ging over een brand, die ik me nog steeds herinner.

      Twee van de kinderen reageerden op de bijdrage en ik was benieuwd naar wat zij nog wisten.
      Eigenlijk dacht ik dat de moeder bij de brand was omgekomen, maar dat was niet zo.
      Uiteindelijk kennen wij elkaar niet meer, al kwam ik wel vaker bij hen thuis. Het is allemaal te lang geleden en ik woon ik er niet meer. Daarbij is het wel lief zo’n brief te mogen ontvangen, maar ook jammer dat de tijd alles heeft ingehaald.

      De brief stuurde hij naar aanleiding van mijn vraag of hij mij nog kende en nog iets van de situatie af wist. Ook stuurde hij het betreffende krantenartikel van destijds.
      Zeker, ik was er blij mee, maar er is geen verder contact meer.

Uw commentaar

