19 reacties op “Leerzaam

  1. Ik neem alsnog maar een OORLAM, alhoewel de 1e mei tot volgend jaar alweer enige dagen in de ijskast is gezet. Maar als ’t zo doorgaat is binnenkort iedere dag 1 mei.
    Vroeger werd de schaarse oorlam als extraatje toch uitgegeven als dank voor noeste arbeid op de woelige baren? Gelukkig kost de whisky hier maar € 9.99, dus een Balletientje gaat er later op de dag wel in zonder al te veel kopzorgen hoeveel elk slokje wel niet moet kosten.

        • Dat overvloed schaadt is niet zeker. Sommige overvloedige zaken leveren voordeel op, andere overvloedige zaken of dingen leveren geen voordeel noch nadeel op.
          Maar ja, het is ook hoe je het bekijkt of behandelt.
          Veel Oorlammen bijvoorbeeld is ook niet alles. Je kunt plat van gaan…

  2. Als oud zandhaas zie ik er niet veel onbekende woorden tussen, hooguit mis ik er een paar zoals officiersonderlegger, vethond, kalkemmer en nog zo wat 😉

    • Als oud zandhaas, Mijnheer François, bent u toch niet bevorderd tot zeerob? Daar ik mag aannemen dat er dan wel veul officiersonderleggers gebruikt zullen worden 😉
      Er zijn zeker nog veel meer woorden, maar aangezien deze allemaal reeds op schrift stonden, heb ik ze maar overgenomen en er zelf een aantal bij gezet.

      Hebt u ook geluisterd naar het Strijdlied? U wordt er zeker strijdlustiger van… 😉

  3. Wat een prachtige hoeveelheid al lang vergeten woorden. Ze lijken mij tenminste grotendeels vergeten, alhoewel ik me ook zo kan voorstellen dat je er zelf een aantal bij verzonnnen hebt voor de boordnodige afwisseling. In ieder geval begrijp ik de betekenis van de meeste woorden meteen, behalve de drolbaars – daar kan ik niets bij bedenken, leg eens uit?

    • Jokezelf, deze reactie zat stilletjes verborgen in de afdeling Spam. Bijtijds heb ik het kunnen redden… 😆

      Neen, ik kan mij niet herinneren zelf woorden te hebben toegevoegd, maar ik weet het niet meer. Het zou zo maar kunnen.
      De lijst bezit ik al zo een vijfenveertig jaar en heb deze een aantal jaren terug ‘gedigitaliseerd’, met alle digitaliteiten van dien…
      Eveneens heb ik door de tijd heen de woorden aan een onderzoekende test onderworpen en die waren allen goed tot prima…

      De Drolbaars is eigenlijk een klein niet bestaand visje waarvan men het noemen niet waard vindt. Maar het woord wordt ook wel gebruikt, in bepaalde delen van het land, voor iemand die onzin vertelt en zeker wanneer die iemand iets met vis van doen heeft…

      Er bestaat een mooie website over woorden die men Neerlandsch Genootschap ter bevordering van het Belegen Woord noemt. Er staan vele verouderde woorden op die voorheen gangbaar waren en die vandaag de dag -bijna- niet meer gebruikt worden.
      Ikzelf ken nog vrijwel alle woorden van vroeger. De uitdrukkingen en dergelijke van vandaag de dag ken ik vrijwel niet. Zoals bijvoorbeeld “chillen”, waarvan ik eigenlijk dacht dat het roken was… 😎

      http://www.belegenwoorden.nl/

  4. Met aandacht en belangstelling de woordenlijst gelezen. Er staan er heel wat tussen waar ik het bestaan niet van wist…
    Zoals altijd was een bezoekje aan je weblog weer verrassend en leerzaam 🙂

    • Dank MennoG, ja, ook ik ken niet alle woorden, althans voorheen heb ik ze wel vaker bekeken en de betekenis opgezocht, maar ben deze door de tijd heen alweer vergeten.

      Eerlijk wist ik niet dat deze plek verrassend en leerzaam zou kunnen. Al probeer ik mijn best te doen, het is niet altijd even informatief, mijns inziens. 😎

  5. Ik proef enige bitterheid.
    Je blogs, zeker ook bij de VK, hadden een bijzondere vorm en inhoud.
    Hoop voor je dat je kunt blijven schrijven.

    • Dank Theo, voor de lovende woorden, doch de verhalen die ik destijds schreef zal ik niet meer schrijven. Zeker wel kan ik nog schrijven, het duurt langer dan voorheen en heb nogal moeite met nakijken en controleren.

      Maar van bitterheid is eigenlijk geen sprake. Het wordt een traumatische depressie genoemd, de geleerden zijn er bijzonder tuk op om het te volgen. Ikzelf niet. :mrgreen:

    • De woordenlijst heb ik zo een vijfenveertig jaar, Theo, het is iets uit een voormalig periodiekje van destijds, een soort van Amsterdams “opruiblaadje” alwaar ook iets van mijn hand in stond.
      Het bloggen overigens valt me wat zwaar tegenwoordig. Vooral het verhalen schrijven lukt niet meer zo. Dat kan een mens overkomen bij het stijgen van de jaren en wanneer de gezondheid minder wordt…

      • Wist niet van je gezondheidstoestand. Schrijven en lezen zijn voor mij wel primaire levensbehoeften.
        Hoop voor jou dat het toch wil blijven lukken.
        De woordenlijst mag nog altijd groeien…

        • =Schrijven en lezen zijn voor mij wel primaire levensbehoeften.=

          Iets dat zeker waar is. Voor mij eveneens. Maar, wanneer dat niet meer echt lukt, is er een probleem. Een gevolg van het ongeval eind 2009 en waarvan ik toen dacht ‘het lukt snel wel weer’. Dat was misgedacht. Door de tijd heen merk ik dat alles minder wordt. Minder spierkracht, minder belangstelling voor het buitengebeuren, minder aandachtsvermogen alsmede concentratievermogen.
          Niet altijd, vaker wel.
          “Het komt allemaal wel weer goed”, zei iemand.
          Jazeker, wanneer men omhoog stijgt (of omlaag, ook dat zou kunnen)…

Uw commentaar

