8 reacties op “Das Staatliche Bauhaus Weimar

  1. Ik dacht bij jouw artikel aan De Stijl met zijn functionmele kunst, en kwam de naam onderaan je artikel ook tegen.
    Kunst en ambacht werden ook hier verenigd, bijvoorbeeld door Bruynzeel, met zijn functionele keukenontwerp en de stoelen van Rietveld. Ook Berlages architectuur wordt hieronder geschaard. Veel ervan is momenteel te zien in een actuele tentoontelling in het Haagse Gemeentemuseum.

    • Dank voor de tip Ingrid. Ik wist het niet. Of ik naar Den Haag ga weet ik nog niet.
      Sinds korte tijd kan men ook in de Beurs (van Berlage) de trap gebruiken om boven van het uitzicht te genieten. Om de trap te kunnen gebruiken moet men wel enigszins met zichzelf hijsen en steunen om boven te komen. En het uitzicht is ook al niet echt om een groots artikel te schrijven en dat naar huis te sturen.
      Toch wil ik wel eens gaan zien hoe het in elkaar zit. Men kan niet zo maar de Beurs binnen lopen en de trap gaan beklimmen. Er is boven op het balkon slechts plaats voor ongeveer acht of tien personen naar ik meen. Daarbij sta je zo een zestig of tachtig meter boven de grond en kan men het gebouw van C&A beschouwen…

  2. Een gepensioneerde kleermaker uit De Meern genaamd Bauhaus heeft in de laatste jaren van de vorige eeuw nog eens een aantal van mijn jassen en colberts van een fraaie nieuwe voering voorzien, niet origineel, wèl degelijk.

    • Misschien was de kleermaker wel een nakomeling van één der Bauhausers.
      Er zijn trouwens vele andere Bauhausen zoals ik heb gezien en waarvan vele niet veel of niets van doen hebben met het originele Bauhaus.

      Zo een oud ambacht ziet men niet veel meer. Wel mooi dat de jassen en colberts weer voorzien zijn van nieuwe voeringen. Jaren geleden liet ik vele malen tijdschriften inbinden door een boekbinder. Die bestaat niet meer en hij was ook geen Bauhauser. 😉

  3. ‘Denkmalschütz, waarvan ik lid ben, de Duitse tegenhanger van Monumententenzorg, heeft vele Bauhaus gebouwen onder haar hoede.
    http://www.youtube.com/watch?v=h8Rpo3Z_fnA . Lid, omdat ik woon op een voormalige garnizoensplaats uit de Kaisertijd, die ook onder Denk-mal-schutz staat.
    Desondanks op de schuren alles bij elkaar vijhonderd kwadraat meter zonnepanelen… Zie panorama headerplaatje, na heel veel gehannes erop.

    • King Billy, tja, hannesen in Mannessen, zogezegd.
      Ik wist niet dat Deutschland auch Denkmalschützen hätte. En al helemaal niet dat zij Bauhaus gebouwen onder hun hoede hadden. Maar een mens kan ook niet alles weten. Dank voor de video.
      Het is zeker een mooie streek en een mooie header.

Uw commentaar

